Terlalu banyak spekulasi mengenai MH370. Keganasan, rampasan , dan meteor. Saya tidak boleh mempercayai analisis daripada CNN. Saya cenderung untuk mencari penjelasan yang lebih mudah mengenai insiden ini.
Pesawat 777 yang dipenuhi penumpang berlepas pada tengah malam dari Kuala Lumpur ke Beijing. Malam yang hangat… Pesawat yang berat...
Kira-kira sejam meluncur ke arah Vietnam, pesawat tidak dapat dikesan bermakna transponder dan secondary radar terpadam.
Dua hari kemudian kita mendengar laporan bahawa radar tentera Malaysia (merupakan primary radar) telah mengesan pesawat berubah arah penerbangan di sepanjang Semenanjung Tanah Melayu menuju Selat Melaka .
Apabila saya mendengar perkara itu, saya segera membuka perisian Google Earth dan saya mencari lapangan terbang berdekatan laluan pesawat itu yang menuju ke barat daya.
Pusingan kiri adalah kunci di sini. Kita bercakap mengenai seorang juruterbang senior yang berpengalaman lebih 18,000 jam jumlah penerbangan. Mungkin beberapa juruterbang muda yang ditemubual oleh CNN tidak mengendahkan pusingan kiri ini.
Kami juruterbang veteran dilatih untuk sentiasa tahu di mana lapangan terbang paling dekat ketika dalam sesuatu penerbangan sebagai langkah jika berlaku kecemasan.
Naluri saya apabila melihat pusingan kiri dibuat oleh MH370 dan menuju terus ke arah bertentangan, saya tahu juruterbang itu mahu menuju ke sebuah lapangan terbang.
Dia sebenarnya mengambil laluan terus ke Pulau Langkawi yang tidak mempunyai banyak halangan. Dia tidak kembali ke Kuala Lumpur kerana dia tahu (laluan itu) merentasi gunung (Banjaran Titiwangsa) setinggi 8,000 kaki. Dia tahu laluan ke Langkawi lebih mudah dan jaraknya lebih dekat.
Lapangan Terbang Langkawi yang dikatakan Goodfellow
Sila lihat pada Google Earth tentang lapangan terbang ini. Juruterbang ini melakukan semua perkara yang betul. Dia berhadapan dengan suatu situasi sukar di dalam kapal yang membuatkan dia segera mengambil keputusan kembali ke lapangan terbang terdekat.
Bagi saya kehilangan transponder dan komunikasi suatu yang masuk akal jika berlaku kebakaran. Dalam kes kebakaran tindak balas pertama ialah menarik semua busses utama dan memulihkan litar satu demi satu sehingga anda mengasingkan yang rosak.
Jika mereka menarik busses itu, pesawat akan menjadi senyap(tiada perhubungan). Ia mungkin satu keadaan yang serius dimana mereka perlu mengawal pesawat dan cuba memadam api. Aviate, Navigate dan akhir sekali berkomunikasi.
Melihat kepada masa kejadian, mungkin berlaku kepanasan melampau pada salah satu tayar hadapan dan ia pecah sebaik pesawat berlepas dan terbakar perlahan-lahan.
Ya, ini boleh berlaku dengan tayar yang kurang angin. Ingat ini pesawat berat, (dan insiden berlaku) pada malam yang panas dan landasan yang panjang.
Terdapat satu insiden di Nigeria pada 1991 melibatkan Douglas DC-8 dimana tayarnya terbakar semasa berlepas menyebabkan asap tebal melemaskan kru dan penumpang.
Benar, juruterbang memang ada akses kepada topeng oksigen tetapi ia tidak boleh digunakan ketika kebakaran. Sebaliknya, kebanyakan juruterbang ada penutup muka dengan penapis asap tetapi ia hanya boleh bertahan beberapa minit.
Illustrasi pandangan Chris Goodfellow
Apa yang berlaku adalah (kedua-dua juruterbang) lemas akibat asap dan pengsan, menyebabkan pesawat itu terus terbang menggunakan aplikasi sistem autopilot sehingga sama ada kehabisan minyak atau kebakaran memusnahkan papan kawalan dalam kokpit dan seterusnya terhempas. Saya sudah katakan empat hari lalu anda akan menemuinya sepanjang laluan itu - mencari di kawasan lain hanya sia-sia.
Juruterbang ini, seperti yang saya katakan adalah seorang hero yang bergelut dengan satu situasi yang mustahil dimana dia cuba mendaratkan pesawat itu ke Langkawi.
Tidak ada keraguan dalam fikiran saya. Itulah punca mengapa pesawat itu melakukan pusingan dan terus meluncur ke laluan lurus.
Rampasan tidak akan membuatkan pesawat itu beralih arah secara sengaja dan menuju ke Langkawi. Pesawat pasti terbang lebih lama sehingga perampas mengambil keputusan membawa pesawat itu ke sesuatu lokasi.
Apa yang menghairankan tiada seorang pun daripada pemberita, pegawai-pegawai, dan juruterbang lain yang ditemuramah melihat perkara ini dari sudut pandangan juruterbang.
Jika sesuatu yang buruk berlaku kemana dia akan pergi?...
Melalui Google Earth yang hanya mengambil 30 saat saja, saya langsung ternampak Langkawi. Membesarkan peta, dan ternampak landasan.... Naluri saya tahu juruterbang ini mengetahui lokasi lapangan terbang itu.
Dia mungkin telah banyak kali melakukan penerbangan di situ.
Kebakaran dalam pesawat hanya menuntut satu perkara - anda perlu menurunkan pesawat itu ke atas landasan secepat mungkin.
Terdapat dua pengalaman dalam ingatan saya. AirCanada DC9 pada tahun 80-an contohnya telah melintasi beberapa lapangan terbang kerana juruterbang tidak mengetahui landasan terdekat. Juruterbang itu berjaya mendaratkan pesawat namun 30 nyawa tidak dapat diselamatkan.
Pada tahun 1998, kemalangan melibatkan Swissair DC-10 juga salah satu contoh menunjukkan juruterbang adalah hero sebenar. Mereka baru sahaja berlepas 15 minit menuju ke Halifax tetapi kebakaran menyebabkan pesawat itu terpaksa mendarat di lautan. Kejadian itu berlaku selepas sejam pesawat itu berlepas daripada Kennedy. Transponder dan alat komunikasi lain terpadam kerana mereka telah menarik busses di dalam pesawat itu.
Bagi saya itu adalah penjelasan yang mudah mengapa ia berpusing dan menuju ke arah itu.
Juruterbang seorang yang bijak, hanya tidak mempunyai masa.
Chris Goodfellow
-Bekas Juruterbang warga Canada
-Lebih 20 tahun pengalaman dalam bidang Penerbangan
No comments:
Post a Comment